Opony wykorzystywane w samochodach ciężarowych i zestawach typu TIR muszą spełniać szereg norm i wymagań prawnych, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze oraz efektywności całego procesu transportu. Przepisy te regulują zarówno minimalne parametry techniczne, jak i zasady użytkowania oraz kontroli stanu opon w pojazdach ciężarowych.
Podstawowe normy dotyczące opon TIR
Jednym z kluczowych aktów prawnych, który reguluje kwestie związane z oponami ciężarowymi jest Regulamin nr 54 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (EKG ONZ). Określa on wymagania homologacyjne dla opon stosowanych w pojazdach ciężarowych. Obejmuje następujące parametry:
- minimalna nośność opony,
- dopuszczalne indeksy prędkości,
- oznaczenia homologacyjne,
- parametry dotyczące bieżnika i konstrukcji opony.
Ponadto, w Unii Europejskiej obowiązuje Rozporządzenie (UE) nr 661/2009, które precyzuje wymagania dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomu hałasu emitowanego przez opony ciężarowe. Producenci muszą przestrzegać tych norm, aby ich produkty mogły być dopuszczone do sprzedaży na rynku UE.
Warto również zwrócić uwagę na Rozporządzenie (UE) 2020/740, które wprowadza obowiązek etykietowania opon w celu zwiększenia przejrzystości parametrów technicznych dla użytkowników końcowych. Etykieta ta zawiera informacje na temat efektywności paliwowej, poziomu hałasu oraz przyczepności na mokrej nawierzchni.
Przepisy dotyczące użytkowania opon w pojazdach ciężarowych
Właściciele oraz użytkownicy pojazdów ciężarowych muszą dbać o to, aby opony spełniały określone wymogi dotyczące ich stanu i parametrów użytkowych. W wielu krajach europejskich, w tym w Polsce, obowiązują przepisy dotyczące:
- Minimalnej głębokości bieżnika – zgodnie z polskimi przepisami minimalna głębokość bieżnika dla pojazdów ciężarowych wynosi 1,6 mm, jednak zaleca się, aby nie była mniejsza niż 3 mm dla zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
- Obowiązku stosowania opon zimowych – w niektórych krajach (np. Niemcy, Austria, Norwegia) w sezonie zimowym wymagane jest używanie opon zimowych lub całorocznych spełniających określone normy.
- Ciśnienia w oponach – regularna kontrola ciśnienia powietrza w oponach jest obowiązkowa i może być sprawdzana podczas kontroli drogowych.